Με στόχο την
ενεργό εμπλοκή των σχολείων στην ευρωπαϊκή εκπαιδευτική κοινότητα, τη
συστηματική αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία, τη βελτίωση των διδακτικών
ικανοτήτων και μεθόδων των διδασκόντων και την παροχή σε αυτούς δυνατοτήτων
αυτοβελτίωσης και επαγγελματικής εξέλιξης, το Γυμνάσιο Νέας Ζίχνης Σερρών συμμετείχε
στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «ERASMUS+/Δράση
ΚΑ1» με τίτλο : «Ανάπτυξη Μεθόδων
Διδασκαλίας και Αξιολόγησης σε Διαπολιτισμικό Περιβάλλον».
Η εκπαιδευτική επιμόρφωση
πραγματοποιήθηκε κατά
το χρονικό διάστημα από 24 Φεβρουαρίου έως και 02 Μαρτίου 2019 με τη συμμετοχή του
διευθυντή Βοζίκη Κωνσταντίνου (ΠΕ 19) και τριών ακόμη εκπαιδευτικών της
σχολικής μας μονάδας της Κυριακίδου
Μαρίας (ΠΕ 02), Οικονόμου Πασχαλίας (ΠΕ 02) και Κατακαλίδου Μαρίας (ΠΕ 06)
Οι εκπαιδευτικοί του
Γυμνασίου Νέας Ζίχνης παρακολούθησαν την επιμόρφωση με τίτλο
«Structured Educational Visit to Schools / Institutes & Training Seminars
in Ireland» που πραγματοποιήθηκε στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας, υλοποιημένη από τον εκπαιδευτικό οργανισμό English Matters.
Στην επιμόρφωση συμμετείχαν επίσης
συνάδελφοι από άλλες πέντε πόλεις της Ελλάδας, αλλά και από την Γερμανία, την
Ιταλία, την Ισπανία, την Πολωνία και την Εσθονία.
Ως
προς το ιρλανδικό σύστημα εκπαίδευσης, στα κύρια χαρακτηριστικά του
περιλαμβάνονται η ιδιαίτερη μέριμνα της πολιτείας για την εκπαίδευση και τον
διαρκή εκσυγχρονισμό της, η έντονη επιρροή της καθολικής εκκλησίας – με το 91%
των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να ελέγχεται από αυτή – που ευθύνεται
για τον διαχωρισμό των σχολείων σε θηλέων και αρρένων,η διαρκώς αυξανόμενη
έμφαση στην επαγγελματική εκπαίδευση, η διαθεματική προσέγγιση των μαθημάτων, η
παράλληλη με την αγγλική σπουδή της παραδοσιακής ιρλανδικής γλώσσας, η
δυνατότητα επιλογής πολλών μαθημάτων σε Γυμνάσιο και Λύκειο , η έμφαση σε
μαθήματα όπως μουσική και καλλιτεχνικά που επιτρέπει τη δημιουργική έκφραση
ακόμη και των αδύναμων μαθητών, η ύπαρξη
αρκετών εξετάσεων και γενικά η άμεση σύνδεση της γνώσης με τη ζωή.
Σε ό,τι αφορά
την υλικοτεχνική υποδομή η Ιρλανδία έχει επενδύσει σε σχολικά συγκροτήματα
πλήρως εξοπλισμένα. Οι εκπαιδευτικοί έχουν υψηλού επιπέδου μόρφωση, με
μεταπτυχιακές σπουδές και συνεχή επιμόρφωση σε όλη τη διάρκεια του εργασιακού
τους βίου. Βασικός άξονας του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας είναι η
εκτεταμένη χρήση των Νέων Τεχνολογιών που αξιοποιούνται δημιουργικά κατά την
εκπαιδευτική διαδικασία. Η ανάγκη επαφής μας με την εμπειρία αυτή υπήρξε ένας
από τους βασικούς λόγους επιλογής του συγκεκριμένου προγράμματος κινητικότητας.
Στα σχολεία τα οποία επισκεφτήκαμε και στα οποία φιλοξενηθήκαμε, στα μαθήματα χρησιμοποιούνται tablets, τα οποία παρέχονται από το σχολείο, επιτρέπεται η χρήση κινητών τηλεφώνων για διδακτικούς σκοπούς, υπάρχει ανοιχτό wi-fi και χρησιμοποιείται ψηφιακό περιβάλλον μάθησης σε πολύ μεγάλο ποσοστό( εκπαιδευτικό υλικό, τεστ, εργασίες στο σπίτι). Χρησιμοποιούνται εργαλεία τελευταίας τεχνολογίας, προσομοιωτές, εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα και τα πιο σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία μάθησης.
Εξίσου βασικός λόγος επιλογής της Ιρλανδίας , ως χώρας παρόχου επιμόρφωσης, ήταν για μας ότι στα σχολεία της υπάρχει και λειτουργεί αποτελεσματικά πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών που επιτρέπει στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών να έχουν σαφέστερη και πιο λεπτομερή ενημέρωση σχετικά με όλους τους τομείς επίδοσης των παιδιών τους, συγκριτικά με το ξεπερασμένο σύστημα βαθμολόγησης που εφαρμόζεται στην Ελλάδα.
Στα σχολεία τα οποία επισκεφτήκαμε και στα οποία φιλοξενηθήκαμε, στα μαθήματα χρησιμοποιούνται tablets, τα οποία παρέχονται από το σχολείο, επιτρέπεται η χρήση κινητών τηλεφώνων για διδακτικούς σκοπούς, υπάρχει ανοιχτό wi-fi και χρησιμοποιείται ψηφιακό περιβάλλον μάθησης σε πολύ μεγάλο ποσοστό( εκπαιδευτικό υλικό, τεστ, εργασίες στο σπίτι). Χρησιμοποιούνται εργαλεία τελευταίας τεχνολογίας, προσομοιωτές, εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα και τα πιο σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία μάθησης.
Εξίσου βασικός λόγος επιλογής της Ιρλανδίας , ως χώρας παρόχου επιμόρφωσης, ήταν για μας ότι στα σχολεία της υπάρχει και λειτουργεί αποτελεσματικά πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών που επιτρέπει στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών να έχουν σαφέστερη και πιο λεπτομερή ενημέρωση σχετικά με όλους τους τομείς επίδοσης των παιδιών τους, συγκριτικά με το ξεπερασμένο σύστημα βαθμολόγησης που εφαρμόζεται στην Ελλάδα.
Επιπλέον, καθώς η διαπολιτισμικότητα των
ευρωπαϊκών σχολείων συνεχώς αυξάνει και το πρόβλημα της σχολικής εκπαίδευσης κι ένταξης των μεταναστών αποτελεί
΄΄κοινό τόπο΄΄ των περισσότερων χωρών της Ευρώπης, ήταν επόμενο να
διερευνήσουμε τους τρόπους με τους οποίους το αντιμετωπίζει το εκπαιδευτικό
σύστημα της Ιρλανδίας. Συμπερασματικά θα λέγαμε πως η ιρλανδική κοινωνία κρίνει
απαραίτητη την εξέλιξη των θεσμών, της οργάνωσης και των μέσων της εκπαίδευσης,
ώστε να πραγματοποιηθεί η δημιουργική και ουσιαστική ένταξή τους σ’ ένα σχολικό
περιβάλλον που με τη βοήθεια και των Νέων Τεχνολογιών θα τους εξασφαλίζει το
αγαθό της μόρφωσης που δικαιωματικά τους ανήκει.
Παράλληλα με τις επισκέψεις στα σχολεία,
οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν κατά ομάδες σε ξεναγήσεις σε αξιόλογα σημεία
ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος της Ιρλανδίας. Η
εξερεύνηση της ιρλανδικής πρωτεύουσας και επαρχίας, συντέλεσε πολύ
στην εμπέδωση των συνθηκών διαβίωσης και της κουλτούρας των κατοίκων, ώστε να
κατανοηθεί καλύτερα η σημασία που δίνουν οι Ιρλανδοί στην εκπαίδευση. Κάθε
οπτική από την παρατήρηση της πόλης, καθώς και κάθε γωνιά της λειτουργίας του
σχολείου, συχνά δημιούργησε μια εποικοδομητική αντίθεση με τις αντίστοιχες
εικόνες από τη χώρα μας.
Ιδιαίτερη εντύπωση μας
προκάλεσε το γεγονός ότι η Ελλάδα κατάφερε να λειτουργήσει αποτελεσματικά ως
πολιτισμικό σημείο αναφοράς για τους Ιρλανδούς λογοτέχνες καθώς υπάρχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά που μοιράζονται οι δυο
χώρες .Οι Ιρλανδοί δεν ανακαλούν μόνο τα αρχαιοελληνικά μοτίβα που διατρέχουν
την ποίηση , αλλά και εικόνες από την ελληνική ανθρωπογεωγραφία όπως: τα
εμπόδια που παρεμβάλλει στη ζωή των ανθρώπων η φύση, ο νησιωτικός χαρακτήρας και η μακρά ιστορία της μετανάστευσης. Και θα πρέπει επιπλέον να
υπολογίσουμε την περιφερειακή θέση και των δύο χωρών στην Ευρώπη , την ιστορική
απώλεια της ελληνικής γλώσσας σε σχέση
με την υποκατάσταση της ιρλανδικής από τα αγγλικά, την καταδυνάστευση των
Ιρλανδών από τη Μεγάλη Βρετανία ή την έντονα φορτισμένη αίσθηση της Ιστορίας
που έχουν οι πολίτες τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ιρλανδία.
Τέλος, η
γνωριμία, οι συζητήσεις και γενικότερα η επαφή και η επικοινωνία με τους Ιρλανδούς εταίρους και τους
συνεκπαιδευόμενους από τις άλλες χώρες ήταν από τα πιο θετικά που αποκομίσαμε
από την επιμόρφωση και μας βοήθησε πολλαπλά. Πρώτα από όλα, εξασκηθήκαμε και
βελτιωθήκαμε στη χρήση της αγγλικής γλώσσας, που ήταν η γλώσσα του σεμιναρίου.
Συνειδητοποιήσαμε ότι, παρά τις επιμέρους διαφορές, μας ενώνουν η κοινή ευρωπαϊκή
αντίληψη και το γεγονός ότι αντιμετωπίζουμε ως πολίτες της Ευρώπης τις ίδιες
προκλήσεις στις οποίες οφείλουμε να απαντήσουμε πιο αποτελεσματικά με συζήτηση
και ανοιχτές διόδους επικοινωνίας.
Με την επιστροφή μας στην Ελλάδα ήρθε η ώρα της αποτίμησης της εμπειρίας
μας και της διάχυσής της στους εκπαιδευτικούς των σχολείων μας, την ευρύτερη
εκπαιδευτική κοινότητα, τους μαθητές μας και τους γονείς, την τοπική κοινωνία.
Γι’ αυτό το σκοπό οργανώνονται ποικίλες δράσεις με τη μορφή των δημοσιεύσεων στον
έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, των ενδοσχολικών
ενημερώσεων, εργαστηρίων και επιμορφώσεων σε ευρύτερο επίπεδο.
Ο αντίκτυπος από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+
συμβάλλει στο άνοιγμα του Γυμνασίου Νέας Ζίχνης Σερρών σε νέες συνεργασίες και
καινοτόμες διδακτικές πρακτικές για την κοινωνική συμπερίληψη και την
πληρέστερη προετοιμασία σε γνώσεις και δεξιότητες των αυριανών ευρωπαίων
πολιτών.
Σύνταξη
κειμένου: Κυριακίδου Μαρία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου